Select Your Country or Region

Getinge informerar om en utökad fältåtgärd av produkten HLS Set Advanced

Pressmeddelande Göteborg den 20 juli, 2022

Getinge informerar om en utökad fältåtgärd av produkten HLS Set Advanced

Getinge informerar om en utökad frivillig global fältåtgärd av produkten HLS Set Advanced på grund av en möjlig brist i den sterila förpackningen. Getinge har rapporterat till berörda myndigheter i enlighet med relevanta lagkrav. Till dags datum finns inga kända incidenter orsakade av detta problem.

HLS Set Advanced används vid extrakorporealt andnings- och/eller kardiovaskulärt stöd. Getinge har identifierat att ett begränsat antal HLS Set Advanced produkter som har leverarats globalt kan ha en möjlig brist i den sterila förpackningen. För att minska risk för potentiella brister av den sterila förpackningen har en korrigerande fältsäkerhetsåtgärd introducerats.

Berörda kunder har eller kommer att informeras av Getinge enligt lokala krav. Beroende på vilken version av HLS Set Advanced kan instruktionen variera för kunderna.

Kostnaden för fältåtgärden är inte materiell.

Denna information publiceras för att informera användare om nämnd Getinge-produkt enligt den standardprocess som rekommenderas av myndigheter.

Mediakontakt:

Anna Appelqvist, Vice President Corporate Communications
Telefon: +46 (0)10 335 5906
E-mail: anna.appelqvist@getinge.com

Kort om Getinge

Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har till mål att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, hjärt- och kärlkirurgi, operationssalar, sterilgodshantering samt Life Science-sektorn. Getinge har över 10 000 anställda runtom i världen och produkterna säljs i över 135 länder.